تشخیص و طرح درمان و رادیولوژی



 

مراحل تشخیص بیماریها در دندانپزشکی

 

-علایم و نشانه‌های یک بیماری در بیماران مختلف ممکنست کاملاً متفاوت باشند  به عنوان مثال یک درد شدید و طاقت‌فرسا در یک بیمار بصورت یک عدم راحتی مختصر در بیمار دیگر بیان می‌شود.

-امکان دارد علایم و نشانه‌ها مخفی باشند. این وظیفه دندانپزشکان کلینیک آتیه می‌باشد که با دقت در سئوال کردن و مشاهدات ، این علایم و نشانه‌ها را آشکار نماید.

-ایده‌های قدیمی ممکن است بر نظرات بیمار اثر بگذارد که بیمار تصور نماید مشکل دندانی دارد و بنابراین به دندانپزشک جهت درمان مراجعه نماید. و بیمار بیان جزئیات مناسب به دندانپزشک را انجام ندهد و علل غیر دندانی مشکلات دهانی با وجود سئوالات فراوان و کافی ممکن است از دست برود.

– بیماریهای شایع مانند التهاب پالپ کپ که مکرر اتفاق می‌افتد باید قبل از موارد نادر در تشخیص مد نظر قرار گیرند. اگرچه موارد نادر گاهی اتفاق می‌افتد و بهمین جهت دندانپزشک باید همیشه انتظار یک تشخیص غیر منتظره را داشته باشد !

-بعضی از بیماران تاریخچه‌ای را بیان می‌کنند که تصور می کنند دندانپزشک مایل به شنیدن آن است و از لحاظ اجتماعی قابل قبول می‌باشد. به عنوان مثال بیمارانی هستند که مصرف الکل، تنباکو و قند را ناچیز و زمان تمیز کردن دندانهای خود را بیش از اندازه بیان می‌کنند. بعلاوه تاریخچه‌ای از مصرف نابجا از داروها، بیماریهای منتقل شده از راه جنسی، اختلالات تغذیه‌ای، یا سوء استفاده از بچه‌ها ممکن است بطور معمول به دندانپزشک بیان نشود.

-بعضی بیماران تصور می‌نمایند که موضوعات مرتبط با دندانپزشکی ولی غیر دندانی، بطور مثال تاریخچه پزشکی ممکن که به دندانپزشک مربوط نباشد.

مراحل تشخیص بیماری شامل ۳ مرحله اصلی می‌باشد:

۱- تاریخچه

۲- معاینات

۳- آزمایشهای تشخیصی مانند تهیه عکس  تک دندان یا تمام فک (OPG) 

که خوشبختانه کلینیک آتیه مجهز به بخش رادیولوژی دهانی میباشد که نیاز نیست بیمار به مراکز رادیولوژی دیگر مراجعه کند!!

ملاحظات عمومی و ارائه طرح درمان و در ادامه دادن وقت برای انجام کار در مراحل بعدی قرار دارد