مراقبت های بعد از انجام ارتودنسی


اکنون که تحت درمان ارتودنسی دندان قرار گرفته اید، لازم است دستورات زیر را رعایت کنید در غیر این صورت از معالجات انجام شده نه تنها نتیجه مطلوب نخواهید گرفت، بلکه ممکن است در پایان با مشکلات بیشتری همچون پوسیدگی دندان و بیماری لثه روبه رو شوید.

تقریبا چند ساعت پس از قرار دادن جداکننده های لاستیکی بین دندانها و یا سیم های ارتودنسی، اغلب دندان ها حساس و دردناک خواهند شد. این درد بعد از چند رو بر طرف خواهد شد. استفاده از استامینوفن می تواند ناراحتی و درد شما را کاهش دهد. چند روز پس از شروع درمان، معمولا تحریکات لب و گونه به وسیله تطابق بافتها با براکتها و دیگر دستگاه های ارتودنسی برطرف خواهد شد. قرار دادن مقداری موم نرم بر روی سطوح زبر و تیز در قسمت های عقبی موجب رفع تحریکات و تسکین درد خواهد شد.

در حین درمان، غذاهای بیشتری بین دندان ها و دستگاه های ثابت جمع خواهد شد، پس از مصرف هر وعده غذا و یا پس از استفاه از هرگونه مواد غذایی حداقل بیست دقیقه از نخ دندان سوپر فلاس (Super floss) استفاده کرده و به مدت پنج دقیقه مسواک بزنید

پس از مسواک زدن، دندان ها و وسایل ارتودنسی را به دقت معاینه و کنترل کنید.سهل انگاری در تمیز کردن دندان ها و ماساژ لثه موجب تورم و خونریزی لثه ها و ادامه بی توجهی در نواحی ذکر شده به پوسیدگی دندان و بیماری لثه خواهد انجامید. برای تمیز کردن دستگاه ارتودنسی ترجیحا از مسواک ارتودنسی استفاده کنید.

غذاهای سخت، به سیم ها و سایر اجزای دستگاه ارتودنسی صدمه می رساند و موجب افزایش طول مدت و هزینه درمان می شود.

از خوردن غذاهای سخت همچون: ته دیگ، پیتزا، آجیل، نان خشک، میوه های سخت و هسته دار(گوجه سبز، هلو، سیب، هویج خام، زیتون و…) اجتناب کنید.

از خوردن شکلات، آبنبات و آدامس به هر میزان اجتناب کنید.

در صورت تمایل به خوردن ساندویچ، سیب، هویج و یا میوه هایی نظیر آنها، ایتدا آنها را به قطعات کوچک تر تقسیم و سپس میل کنید.

ضمنا از خوردن غذا و مایعاتی که رنگدانه دارند همچون: چای، نوشابه، زعفران، رب گوجه و… در روزهای نخست درمان خودداری کنید.

دستگاهی که روی دندان شما قرار گرفته است کاملا محکم و ثابت است لذا از دستکاری آن با دست و یا هر وسیله ای دیگر خودداری نمایید.

در صورتی که سیم اصلی بشکند، جهت تعیین وقت معاینه با بخش تخصصی کلینیک تماس حاصل نمایید. در صورت جدا شدن یکی از سیم های نازک، آن را به دقت خارج نموده و با کلینیک تماس بگیرید.

در موارد اورژانسی، نوک تیز سیم های نگهدارنده را به محل اولیه برگردانید و مقداری موم بر روی آن قرار دهید تا به بافت های دهانتان آسیبی نرساند.

لطفا قبل از مراجعه جهت معاینه، از خوردن غذاهای بد بو(سیر، پیاز، کالباس و…) خودداری کرده و حتما دندان های خود را مسواک بزنید.



برچسب ها: ارتودنسی