مراقبت های بعد از جراحی/کشیدن دندان

مراقبتهای بعد از کشیدن دندان

• خونریزی و نشت خون پس از جراحی و کشیدن بمدت چند ساعت طبیعی است. از تعویض گاز با فواصل کوتاهتر از 1 ساعت خودداری کنید و در صورت ادامه خونریزی با  کلینیک آتیه  تماس بگیرید.
  • از شستشوی دهان در روز جراحی خودداری کنید از فردای همان روز با آب نمک رقیق یا دهانشویه ای که تجویز می شود دهان خود را غرغره کنید  و از مسواک زدن در سمت دندان کشیده شده تا 24 ساعت خودداری کنید.
  • تورم و درد از عوارض قابل انتظار بعد از جراحی است در صورت ادامه و بیشتر شدن تورم و درد و بد بو شدن دهان با کلینیک آتیه تماس بگیرید.
  • پس از کشیدن دندان، گاز استریل را حداقل نیم ساعت با فشار میان دندانها نگهدارید. آب دهان را قورت دهید، از مک زدن و خالی کردن آب دهان بعلت ایجاد خونریزی خودداری کنید.
  • یکی از عوارض نامطلوب و پیش بینی نشده، 2 روز یا بیشتر بعد از کشیدن دندان ایجاد حفره خشک است که درد شدید ایجاد می کند جهت درمان و کاهش درد به کلینیک مراجعه کنید. از علائم این حالت می توان به درد شدید و بوی دهان 2-3 روز بعد از کشیدن اشاره کرد.
  • تا یک هفته از سمت دندان جراحی شده غذا نخورید و تا 24 ساعت مسواک نزنید و 2 هفته بعد از جراحی برای کشیدن بخیه مراجعه کنید.
  • از کشیدن سیگار حداقل تا 48 ساعت بعد از جراحی دندان خودداری کنید.
  • چنانچه دندانپزشک قبل یا بعد از کشیدن دندان برایتان دارو تجویز کرد حتماً آنرا مرتب و منظم مصرف کنید.
  • در کودکان بعلت ماندگاری بی حسی 3-4 ساعت بعد از کشیدن مراقب گاز گرفتگی گونه و لب توسط آنان باشید.
  • در صورت قرار داشتن گاز پنبه ای بر روی محل جراحی به مدت یک ساعت به آن فشار آورده و از باز کردن دهان و یا خارج کردن آن گاز پرهیز کنید.
  • در مورد داروهایی که برای شما تجویز گردیده دستورات داده شده در مورد مقدار و چگونگی کاربرد آنها باید دقیقاً رعایت شود. در صورت بروز هر گرونه واکنش نامطلوب نسبت به داروهای تجویز شده از قبیل کهیر، تنگی نفس و یا عوارض گوارشی مصرف دارو را قطع نموده و با ما تماس بگیرید.
  • از قرار دادن داروهای مختلف بر روی دهان اجتناب کرده و در صورتی که خونریزی بیش از حد ادامه یافته به کلینیک مراجعه نمایید.
  • تب و افزایش درجه حرارت بدن به میزان اندک پس از جراحیهای داخل دهان و یا بیرون آوردن چند دندان مخصوصاً اگر بهداشت دهان مطلوب نبوده باشد طبیعی است. در صورت بروز تب شدید بهتر است با ما تماس بگیرند.
  • پک یخ داده شده را بمدت حداقل 2 ساعت و به شکل 10 دقیقه در میان، هر 10 دقیقه از روی صورت بر روی ناحیه جراحی قرار دهید.
  • به مدت 24 تا 48 ساعت از خوردن غذاهای سفت و گرم و جویدنی پرهیز کنید.
  • جراحیهای داخل دهان و یا بیرون آوردن دندانها نمی باید باعث اختلال در برنامه غذایی گردد بلکه برعکس بدن برای مقابله با عوارض احتمالی ایجاد شده و بهبود سریع زخم نیاز به مواد غذایی کافی دارد، بنابراین هیچیک از وعده های غذا مطلقاً نباید حذف شوند.
  • ترجیحاً در این مدت غذای نرم همچون سوپ، فرنی، پوره سیب زمینی خنک و غیره و نوشیدیهای خنک مصرف کنید.
  • از نوشیدن توسط نی و یا ایجاد مکش در دهان پرهیز کنید.
  • از مسواک زدن روی ناحیه جراحی تا زمان کشیدن بخیه ها پرهیز کنید.
  • دهانشویه کلرهگزان را حداکثر تا 10 روز استفاده کرده و در صورت مشاهده کردن عوارضی مانند زرد شدن دندانها، قهوه ای شدن زبان، سوزش مخاط از ادامه مصرف آن پرهیز کنید.

برچسب ها: کشیدن دندان